Skip to content

Kutgitaar #2.1: Martijn Brugman

april 4, 2014

Martijn-foto

Ik ga er van uit dat dit een Hongaars bankbiljet is. Magyar staat in mijn ogen toch voor Hongarije. Hoeveel 100 Hongaarse forinten waard zijn weet ik niet. Mogelijk een fortuin. Dat fortuin ligt dan gewoon maar wat op mijn bureau te slingeren.
Hoe het biljet op mijn bureau gekomen is weet ik niet. Het ligt er al heel lang. Ik kan me niet eens een bureau voorstellen zonder 100 Hongaarse forinten erop. Mocht het biljet ineens weg zijn dan lig ik daar totaal niet wakker van – net zoals het feit dat dat biljet er op een dag ineens lag mij compleet onberoerd liet.
Je moet het zo zien: op mijn bureau verzamelt zich van alles en een enkele keer verdwijnt er ook wel eens wat. Mij binden aan de objecten die erop liggen doe ik niet.
Of ik het biljet van 100 Hongaarse forinten soms gebruik bij het schrijven? Wat denk je zelf? Zou ik het gebruiken? Nee. Als ik aan het schrijven ben dan ligt het daar maar wat. Soms kijk ik even naar dat portret van Kossuth Lajos – god mag weten wie hij is – maar nooit als ik aan het schrijven ben. Als je de smoel van Kossuth Lajos nodig hebt om iets goeds op papier te krijgen dan kun je beter wat anders gaan doen. Dat is mijn belangrijkste schrijfregel.
Weet je trouwens wat het portret van Kossuth Lajos met me doet? Helemaal niets. Gelogen. Het roept medelijden in mij op. Ik denk: stakker, sta je daar verdomme op zo’n beduimeld biljet van 100 Hongaarse forinten, een beduimeld biljet van 1000 Hongaarse forinten was toch mooier geweest.
Als je wil weten wat op de achterkant van het biljet van 100 Hongaarse forinten staat: op de achterkant van het biljet van 100 Hongaarse forinten staat een afbeelding van een hooiwagen met drie aangespannen paarden ervoor. Op de bok zitten een man en een vrouw. De man rost met een lange zweep die paarden af. De vrouw klampt zich aan hem vast. Ik heb er twee gedachtes bij. Gedachte één: is het voor een hooiwagen aanspannen van drie paarden niet wat overdreven? Gedachte twee: is het daadwerkelijk nodig die paarden met zo een lange zweep af te rossen? Op sommige dagen heb ik er deze gedachte bij: de man heeft haast, vind je het gek, een leger van moordzuchtige Krim-Tartaren zit hem op de hielen. Ros die paarden nog maar eens wat harder af, want je leven staat op het spel, jij onbekende man op de bok van die hooiwagen!
Het volgende moment stel ik mij een oud Hongaars vrouwtje voor, kromgetrokken van de jicht en reuma. Haar armzalige staatspensioentje gaat volledig op aan de energierekening, huur, weet ik niet wat. Ze staat met haar laatste Hongaarse forinten bij de groenteboer en smeekt hem om een handjevol knolrapen. ‘Hoeveel kost het groenteboer?’ ‘300 Hongaarse forinten.’ Ze komt tekort. 100 Hongaarse forinten om precies te zijn. Het vrouwtje gaat zonder knolrapen naar huis. Noem je dat een huis? Het is eerder een hut, nee, een kot, nee, een soort van pallethout getimmerd hok zonder ramen. Er staat een krakkemikkig bed in, nee, er ligt een versleten matras op de grond, nee, alleen wat stro, vochtig stro. Ze gaat liggen op het stro en huilt een beetje.
Wat ik voel als ik dat omaatje zo op dat vochtige stro zie liggen huilen? Denk ik soms: had zij dat biljet van 100 Hongaarse forinten maar gehad in plaats dat het hier wat op mijn bureau ligt te slingeren? Nee. Dat denk ik niet. Ik denk: Wat zou het, want ik kan dat omaatje in die hut zo laten omdraaien en dan iets in haar magere ribbenkast laten prikken. Ze schuift het stro aan de kant en begint met haar magere handen de grond weg te graven en hop, zij vindt vijf baren goud à raison de 35.000 euro p/s. Ze koopt meteen die knolrapen en weet ik niet wat nog meer.

No comments yet

Geef een reactie

