Skip to content

Kutgitaar #5: Martijn Brugman

november 14, 2013

‘Televisie?’ zei P. ‘Is dit voor de televisie?’ Een vrouw die zich voor had gesteld als producent en Jolanda heette begon ons gerust te stellen. ‘Jullie vertellen rustig jullie verhaal aan John en dan zenden we dat uit. Dat is alles.’

John gaf ons een hand. ‘John’ zei hij. Hij ging naast ons staan. Hij haalde zij schouders omhoog en liet ze weer zakken. ‘Toe maar jongens’ zei hij. De camera begon te filmen.

‘Jeugdige kortzichtigheid of moed, wat drijft twee jonge mannen van 20 er toe om….jezus…Jolanda, wie heeft dit in godsnaam geschreven? Heeft Tanja dit soms geschreven? Deze… troep. Dit is ongelooflijke troep. Zeg dat tegen Tanja.’

Hij scheurde het vel in tweeën.

‘Op nieuw dus. Ik verzin wel wat. Draaien!’

John begon weer.

‘Een truckerscafé op een anoniem industrieterrein. Dat is de plek waar we de twee ontvoerders van de 83-jarige Johan Kegel treffen. Een kwestie die het hele land bezighoudt, lijkt nu zijn ontknoping te naderen. De twee verdachten zitten hier tegenover mij. En er is maar één voor de hand liggende vraag: Waar is Johan Kegel op dit moment? Leeft hij nog? En wie draagt de zorg over deze man nu zijn vermeende ontvoerders hier tegenover mij zitten? Wel? Heren?’

‘Dat is wel wat meer dan een vraag’ zei P.

John hoorde niet eens wat P. zei.

‘Ik denk: een zieke man van 83 aan de nodige medische hulp onthouden is in dit land een keiharde misdaad.’

P. pakte zijn shagbaal en begon een shaggie te rollen.

‚Misdaad? Ja nou euh… Ik weet niet wat jij daar allemaal precies onder verstaat…’

John: ‘Jullie weten precies wat hier aan de hand is.’

Hij pakte zijn papieren erbij en begon te bladeren. ‘De erfenis van Johan Kegel. Jullie dachten: we nemen hem mee en dan strijken jullie dat geld op… want…euh…wat staat hier…meenemen?…Jezus, Jolanda, wie heeft dit verzonnen?’

Hij hield het papier omhoog waarvan hij voorlas.

‘Is dit Tanja weer? Jolanda, zeg niet dat het weer Tanja is. Waarom zouden die jongens, deze jongens, waarom zouden zij die Johan…euh…Kegel,
waarom zouden ze Johan Kegel in godsnaam ontvoeren?  Dat schiet toch niet op om iemand te ontvoeren
als je zijn erfenis wilt opstrijken? Of wel dan? Nou?’

Jolanda zei: ‘Nee John, dat schiet niet echt op.’

John: ‘Wat een puinhoop, wat een absolute puinhoop. Waar hebben we in godsnaam die redactie voor? Weet jij het? Nou? Nee precies. Luister we gaan verder met wat hij zei. Hij knikte in de richting van P.’

‘Wat zei ik dan?’, zei P.

‘Dat je er wat anders onder verstaat, onder een misdaad. Weet je het weer? Ja? O.k. Camera aan. Daar gaan we.’

P. zei niets.

‚Jezus. Dan moet je het dus wel zeggen he’, zei John.

‘Ik heb dat al een keer gezegd toch?’

Ja, nee, kijk…godschristus…het moet opnieuw snap je, opnieuw, dus dan zeg je het gewoon nog een keer…dat je onder misdaad iets anders verstaat. Ja, ok, daar gaan we.’

Hij knikte naar P.

‘Ik versta daar toch..Ik zie dit niet zitten hoor. Ik ga hier niet alles twee keer zeggen.’

‘Jezus’, zei John. ‘Jij dan, zeg jij het dan maar.’

Hij keek mij aan. Ik zei dat ik het wel raar vond om iets te zeggen wat ik helemaal niet gezegd had.

John keek omhoog naar de lucht. ‘Jolanda, zo kan ik niet werken. Dit is… ik had al weer in de auto naar Amsterdam kunnen zitten.’

‘John we pakken hem gewoon op bij die laatste tekst van jou, maar dan niet wat Tanja geschreven heeft he, maar dan maak je er zelf wat van. Ok? Dus waarom die jongen hun opa ontvoerd hebben.’

Zijn opa’, zei P.

‘Is hij alleen jouw opa?’ vroeg Jolanda.

Ik knikte van ja.

‘John, het is alleen zijn opa, houd je daar rekening mee.’

‘De opa van wie?’, zei John.

‘Van de linker. Van euh…Fred, is dat je naam?

‘Freddie’, zei ik.

‘Hoor je dat John’, zei Jolanda. ‘Hij heet dus Freddie, geen Fred maar Freddie. En het is dus zijn opa en niet die van…die andere jongen euh…ik heb hier alleen een voorletter…P.?

‘Ja’, zei P., ‘gewoon P. dat is het.’

‘P.? Is dat je voornaam? P.?’

P. knikte bevestigend.

‘John hoor je dat? Die andere jongen heet P. Gewoon alleen de letter P.’

John: ‘P.?’

Jolanda: ‘Ja John, P. dat is alles. Gewoon P.’

John begon zijn armen los te gooien. Even stil nu zei hij. Hij sloeg zijn handen voor zijn gezicht en bleef een minuut doodstil staan.

‘Ok. Ik weet wel wat,’ zei hij toen. ‘We pakken het weer op. Toe maar. Draaien maar…’

John ging rechtop staan en trok zijn gezicht strak.

‘Jullie ontvoeren een wilsonbekwame, hoogbejaarde man om hem te dwingen zijn testament op jullie naam te zetten. Alle feiten wijzen daarop.’

P. werd kwaad.

‘Hoogbejaard? Dat is wel wat overdreven he. Jij maakt er zo even je eigen verhaaltje van hier.’

‘Je kunt schreeuwen wat je wilt, maar je hebt de feiten gewoon tegen je.’

‘Feiten, feiten, ik kan de feiten hier zo op tafel leggen’, zei P.

‘Graag. Leg de feiten op tafel. Overtuig onze kijkers.’

P. begon te hakkelen. ‘Ten eerste, zei hij, hebben we euh… P. schoof onrustig heen en weer.

‘Ze bonden hem de hele tijd vast’, zei ik.

‘Bonden ze hem vast?’, zei John.

‘In het verpleeghuis.’

‘En waarom dan?’

‘Omdat ze geen tijd voor hem hadden, om met hem te lopen, om met hem te praten als hij zich ergens druk om maakte.’

En dan bonden ze hem vast?

Op zijn stoel. Met leren gespen.

John onderbrak de opname.

‘Jolanda, heb jij daar ooit van gehoord, dat ze in tehuizen bejaarden vastbinden?’

‘Ik geloof dat ik daar wel eens wat over gehoord heb ja.’

John dacht even na.

‘Wat moeten wij daar mee? Nou? Dat is godverdomme Zembla-materiaal. …. Jolanda?’

‘Ja John, het is wel discutabel.’

‘Jezus. Hier kan ik niet mee op de buis. Twee jongens die hun opa…’

‘Zijn opa’, zei P.

‘…zijn opa uit het bejaardentehuis meenemen. Mijn god Jolanda, die ouwe leeft ook gewoon nog. Toch? Hij leeft toch nog?’

We knikten van ja.

‘Die man leeft gewoon nog, die zit nu ergens op een hotelkamer naar omroep Max te kijken. Breek de boel maar weer af dan. We gaan.’

No comments yet

Geef een reactie

