Skip to content

Kutgitaar #2: Sebastiaan Andeweg

februari 26, 2012

Al deze woorden stonden ergens tussen april 2006 en april 2011 op mijn weblog, vaak ook in deze volgorde.

Laatst was er een tafelgesprek, zo om en nabij de maaltijd, bij mij thuis. Mijn moeder schreef haar reisverslag, iemand las een boek, een ander staarde voor zich uit.
“Zal ik dan vanavond maar Chinees gaan halen?” vroeg mijn moeder.
“Nee, doe maar niet,” zei ik.
“Wat moet ik daar nou mee?”
Ik zei niets.

Mijn broer kwam thuis, dus gingen we uit eten. Ikzelf koos voor een Griekse schotel, ik dacht de Hermes, met allerlei soorten vlees. Daarbij zat een schaaltje koolsalade en een schaal friet. Het vlees smaakte redelijk, dat wel. Het nadeel was echter dat alles enorm vet was: het dreef er letterlijk in. Ook was de friet naast te vet ook te zout. Mijn moeder vond dat onzin.
Ik stond op. “Jongens, ik wil naar bed!”
Mijn moeder keek me aan. Ik ging naar huis.

Thuis hebben we een boekenkast in de kamer staan, met de grote glazen deuren. Ik deed ze open. Uit de kast vielen enkele kwasten en vijf ver vergane verftubes. Ik opende zwart en rook de geur van gegierde grond. Er kwam een straaltje zwart vocht uit lopen. Ik kneep. Zwarte klontjes. Ik kneep. Net diarree.

Toen ik later op de avond weer naar het toilet ging had iemand ‘Nee, de kindjes in Afrika, die hebben pas honger!’ op de muur gekliederd.

***

Vandaag heb ik met mijn vader gepraat over mijn semi-wetenschappelijke onderzoek. Hij schold met scheldwoorden die hij heel wat vindt, maar wij tegenwoordig als een zacht duwtje zien. Ik heb maar ingestemd. Toen ik later terugkwam zat hij een boek te lezen.

Mijn broer heeft nu vakantie, want hij heeft eerder vrij voor een training. Hij vraagt aan iedereen die hij tegenkomt of hij tweeduizend euro mag hebben. Hij wil naar Australië. Tweeduizend euro, de rest regelt hij zelf. Hij heeft gelijk: de enige manier om er vanaf te zijn is rennen. Vanavond ga ik een tent simuleren.

No comments yet

Geef een reactie

