Skip to content

Kutgitaar #1: Oscar Wyers

juni 17, 2011

Grindcore

Eerst begon ik kleur te zien, daarna pas 3D. Het was een voorwaarde begreep ik later. In het park was het gras zo walgelijk groen aan het stralen dat ik er direct misselijk van werd. De picknicks met stokbrood en rosé schoten als paddestoelen uit de grond. Bij aankomst spotte ik op het veld meteen acht of negen gitaren en het dubbele aantal gitaristen. De gitaar was nog altijd het meest gangbare doorgeefinstrument. Lucy en ik rookten zware shag en dronken lauwe thee die we hadden meegenomen in een thermofles.

Ik schreeuwde iedere morgen driehonderd woorden in het klankgat van m’n kutgitaar, wachtend op de echo. Tevergeefs. M’n vingers waren weer ontstoken, ondanks het nieuwe zalfje. Het vlees was ziek van het vele tokkelen. Lucy huilde zachtjes toen ik de oude snaren verving.
‘Wat gaan we doen vandaag?’, vroeg ze weken aan een stuk. ‘Naar het park,’ zei ik iedere keer, alsof dat het laatste was dat we samen zouden doen. ‘We gaan naar het park, luisteren naar al die andere kutgitaristen.’

Voordat we gingen slapen kamde ik het dode zwart geverfde haar op haar hoofd aandachtig maar zonder dat ik er iets bij voelde. Alleen de brandende pijn in de pees van mijn pols. ’s Nachts droomde ik zwetend onmogelijke toonladders.

Het duurde vanaf de winter gerekend zes maanden tot ik zelf geloofde dat ik de snelste grindcoregitarist ter wereld was.

Tegen het einde van de zomer had ik het gevoel dat ik pas echt wakker werd. Als we naar de bioscoop gingen droeg Lucy een pruik met rode krullen en passende lippenstift. Met onze handen verstrengeld keken we door de brilletjes naar het scherm, één oog groen en één oog rood, en zo was het, dat zij me weer diepte leerde zien.

No comments yet

Geef een reactie

