Skip to content

Kutgitaar #1: Martijn Brugman

juni 12, 2011

Fluiten

‘Nog een geluk dat hij die kutgitaar van hem nooit meer heeft kunnen aanraken. Elke zaterdagavond stond hij daar goede sier mee te maken in het café. Bij de meisjes he. Met The King ook nog. Daar ben ik dus al heel mijn leven fan van. Hound Dog stond op in de auto toen ik hem aanreed, begrijp je. Ik zag hem het café uitstappen. Met die vetkuif van hem. Ik wachtte er gewoon op. Het gaspedaal in en daar ging die. Zo over de motorkap. Die kutgitaar lag midden op de weg. Ben ik nog een keer of drie overheen gereden. Zo gek was ik.

Ik kom hem nu nog wel eens tegen. In z’n karretje. Dan loop ik naar hem toe en dan zeg ik: Sta eens op! En dat ken die dan niet he. Want hij heeft er dus een dwarslaesie aan over-gehouden. Dat vind ik nou humor. Dan kan ik eens lachen, weet je wel.

Maar liever had ik hem kapot gereden. Dat durf ik best te zeggen. Ik was dat getreiter gewoon spuugzat. Echt waar. Wat denk je? Als iemand je jarenlang aan je kop treitert, zo van rooie dit, rooie dat, wat denk je dat er dan gebeurd? Dan word je helemaal gek. Want dat iemand rood haar heeft, ken diegene daar wat aan doen? He, ik vraag je wat. Oh. Nee, inderdaad. Dat dacht ik al. Daar ken diegene niets aan doen.

Och man, had ik hem maar doodgereden. Dan had ik een vele lagere straf gehad. Ja, dat zeg ik toch. Een lagere straf… Snap je dat niet? Dooien kennen niet praten. Dat bedoel ik. Want hij heeft in het ziekenhuis zijn bek opengetrokken. Dat was ook het enige dat hij nog kon. Zijn bek opentrekken. Kostte me zestien jaar van mijn leven. Maar goed. Elvis ken die alleen nog fluiten.’

Dit verhaal is gebaseerd op het interview met Benno van T. in de VPRO Thema-uitzending ‘Daders’.

No comments yet

Geef een reactie

