Skip to content

Kutgitaar #1: Tim Pardijs

juni 9, 2011

Live

Je hebt weer een gitaar gekocht. Ik zie je door
het raam, staand tussen de box en je laptop:
de zwarte band om je gebogen schouders, pedalen
aan je voeten, een kleine versterker op de vensterbank.

Je glimlachte op de momenten dat het publiek
juichte. Je lachte niet, je glimlachte. Alsof
je met al die mensen iedere avond opnieuw een grap
uithaalde en twijfelde of je de clou moest vertellen.

Je sms’t twee uur van tevoren onze vaste
afspraak af. Je voelt je niet goed en gaat
naar bed. Later hoor ik van je vrouw dat
je een lang gesprek met je baas hebt gehad.

Ik doe eigenlijk maar wat, zei je. We sliepen in
een kelder in Noorwegen, waar je die maanden woonde.
Met een gitaar. We rookten tot mijn keel pijn deed.
Ik ben helemaal niet zo’n geweldige gitarist, zei je.

Ik vertel dat ik stop met roken omdat ik bang ben
eerder dood te gaan. Jij haalt je schouders op.
Eerder dan wat, antwoord je. Ik heb altijd
gedacht niet ouder dan veertig te worden.
 
Op het podium liet je je gitaar soms los, als
je niet hoefde te spelen. Het instrument
bungelde dan losjes voor je buik. En als je wel
speelde, leek het nog alsof je ‘m niet vasthield.

Je vraagt me vaak of ik dezelfde keuzes zou maken,
als ik mijn leven over zou mogen doen. Soms haal
je bij de videotheek dvd’s van gitaristen en
bekijkt die de hele middag met je zoon op schoot.

Je hebt weer een gitaar gekocht.

No comments yet

Geef een reactie

